Thursday, June 2, 2011

Push-Pocket in KLIA and LRT Train

Berhati hati dengan cara baru penjenayah mencari duit terutama di KLIA, LCCT dan LRT stesen. Semua sudah biasa mendengar "Pick Pocket". Tetapi trend baru si penjenayah tak berhati perut ini adalah "Push Pocket". 

Push Pocket 1:
Tanpa anda sedari penjenayah akan memasukkan talipon mobil, beg duit, duit kertas atau kad pengenalan kedalam poket seluar anda. Kemudian anda akan dihampiri oleh seseorang yang mengaku tuan punyer barang dan menuduh anda sebagai pencuri. Anda diugut untuk membayar sebagai cara penyelesaian atau perkara ini akan dilapurkan kepada polis. Jika pertengkaran ini berlaku terlalu lama, secara tiba tiba akan datang seorang yang mengaku sebagai saksi yang melihat kejadian pencurian ini.
Push Pocket 2: 
Tanpa anda sedari penjenayah akan memasukkan talipon mobil, beg duit, duit kertas atau kad pengenalan kedalam trolley yang sedang anda tolak. Secara tiba tiba anda akan terkejut dengan jeritan pencuri oleh penjenayah yang mengaku tuan punyer barang. Cara yang sama anda diugut untuk membayar sebagai cara penyelesaian atau perkara ini akan dilapurkan kepada polis.
Masaalah keatas anda:
Perkara ini akan berlanjutan jika kejadian ini dilapurkan kepada polis. Si penjenayah akan dapat semula barang miliknya dan anda akan meringkuk didalam lokap semertara menunggu bicara di mahkamah. Masaalah akan timbul sebab anda tidak ada cara untuk membuktikan tidak bersalah. Sedangkan si penjenayah ada saksi kejadian.  
Message from Geh Cheng Lok & Co,Advocates & Solicitors

No comments:

Post a Comment